Damplokomotiv nr. 4

Damplokomotiv nr. 4

Bygget af Nydquist & Holm fra Trollhättan i Sverige i 1914, fabrikationsnummer 1051.

Hensat maj 1934.

Repareret og i drift igen den 3. juni 1940.

Hovedrepareret i 1952.

Udrangeret i 1957.

____________________________________________________________________________________________

Lokomotiv LB 4, blev indkøbt i 1914 som afløser for dampmotorvognen, der blev indkøbt sammen med det øvrige materiel i 1911.


Langelandsbanen nr. 4 - Fabriksfoto?
(Billede fra Mogens Christensen's samling, indkøbt fra Kurt Georg Otsen)

LB 4 ankom til Rudkøbing til Rudkøbing d. 4. november 1914, se: artikler om materiellet til banen
Dampmotorvognen havde problemer med at køre på det kalkholdige vand på Langeland, dette trods at der blev installeret vandrensningsanlæg i Bagenkop. Damprørerne kalkede til og  der blev for højt damptryk i kedlen. Derfor havde dampvognen mange utilsigtede stop.

Jernbaneudvalget (Langelandsbanen) der holdt sit første møde  14. juni 1907, havde ellers haft drøftelser om hvor mange dampvogne der skulle indkøbes, men på ingeniør Bülows anbefaling blev der i 1911 indkøbt 3 damplokomotiver og kun en motordampvogn. Bülow var varm fortaler for damplokomotiver.
Dampmotorvognen måtte køre 50 km/t, og damplokomotiverne måtte køre 45 km/t.

Lokomotivets sidste opgave var at levere damp (varme) i forbindelse med opførelsens af FAF´s kornsilo på Søndre Mole i Rudkøbing, siloen blev opført i  1953-54.
Byggeriet af siloen blev på grund af uheld med betonelementerne forsinket, og kunne ikke nå at blive færdiggjort inde det blev fostvejr.
Havnesporet gik lige forbi hvor siloen blev opført, så det var nemt at placere lokomotivet ved siden af byggeriet og føre  damprør til støbekasserne, så cementen ikke blev udsat for frost, inden hærdningen. En opgave som Havnesmedien i Rudkøbing udførte.

LB 4 blev sammen med LB 2 solgt til Ringsted Jernvarehandel sidst på året 1957, mod en forventet indtægt på 16-18.000,00 kr.
Lokomotiverne blev fragtet med færgen Langeland til ophugning i Ringsted.
Salget af materialet skulle bruges til indfrielse af pant til staten.

Kilder: Rudkøbing Byhistoriske Arkiv
Peter Jansen, Rudkøbing

_________________________________________________________________________________________________________